PAROHIA SFÂNTUL VASILE - TĂTĂRAȘI, IAȘI

„Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin” (Matei 28, 18-20).

vineri, 9 mai 2014

Secularizarea patrimoniului


Secularizarea patrimoniului sacru al Ortodoxiei Româneşti


1. Rostul mănăstirilor în viaţa noastră bisericească

În istoriografia noastră bisericească încă nu avem o lucrare de sinteză consacrată dezvoltării instituţiei monastice la noi, rolului şi rostului ei în viaţa noastră bisericească, văzută pe deasupra timpului şi locului ridicării şi fiinţării sfintelor noastre mănăstiri[1]. Avem însă multe monografii de mănăstiri, unele de certă valoare, altele de popularizare, şi o sumedenie de studii, cărţi şi albume de artă medievală românească, scrise de istorici şi esteticieni, în care precumpăneşte o viziune de muzeu asupra patrimoniului nostru sacru bisericesc, numit reducţionist, simplu, patrimoniu istoric - de parcă nu s-ar şti că l-a creat sfânta noastră Biserică ortodoxă. Cu accente îngroşate şi evaluări cultural-estetizante, sunt disecate aici, într-o limbă străină de erminie şi de liturghie, bunuri de patrimoniu create de mitologia creştină, pentru a desluşi şi înlesni emoţii estetice plătitorului de bilet de intrare la muzeu.
Unele abordări sunt, ca să folosim un eufemism, surprinzătoare: „Evident, - scria domnul Răzvan Teodorescu în 1979 - toate aceste eforturi ctitoriceşti aveau drept scop fundamental afirmarea unui prestigiu social. Situaţia de ctitor era socotită în epoca feudală o distincţie publică, ca şi cea de nou ctitor în cazul restaurării, refacerii, înzestrării cu danii a unui edificiu religios sau a unui aşezământ monastic. Reprezentarea plastică, în fresca tablourilor votive, era menită să perpetueze orgolios amintirea unor asemenea acte de munificenţă"[2]... „voind a-şi arăta bogăţia şi puterea nu numai prin opera ctitoricească din ţară, ci şi printr-o vastă acţiune de patronaj asupra creştinătăţii răsăritene aflate sub turci"[3].
La fel de surprinzătoare este şi concluzia la care ajungea domnul Sorin Ulea, prin anii '60, analizând rostul picturilor exterioare a mănăstirilor din epoca lui Petru Rareş: „Astfel - scrie domnia sa - prin semnificaţia sa, Judecata de Apoi nu constituie decât continuarea şi întregirea firească a invocaţiei pe care o exprimă Asediul Constantinopolului şi Imnul Acatist, invocaţie care, în forma sa completă, ar suna după cum urmează: Aşa cum odinioară Fecioara a salvat Constantinopolul de asediatorii persani, tot aşa astăzi să-i ajute pe moldoveni să dobândească victoria militară împotriva cotropitorilor turci; iar pentru fărădelegile lor să nu-i ierte (p. 5) Dumnezeu nici după moarte pe duşmanii şi răuvoitorii Moldovei, ci să-i arunce pe toţi în focul nestins al Gheenei"[4].
După astfel de interpretări surprinzătoare despre evlavia ctitorilor în căutare de „loc de monastire şi de pomenire"[5], ca şi despre rosturile iconografiei noastre ortodoxe, pare firesc să întâlneşti „turistul religios", plimbându-se prin sfintele biserici voievodale, îmbrăcat sumar, cu mâinile la spate şi mirându-se de „sombrero" auriu pus pe capul sfinţilor. S-ar putea să nu se fi înşelat Petre Ţuţea, când a spus una dintre vorbele sale memorabile: „O babă murdară pe picioare, îngenuncheată în faţa icoanei Maicii Domnului în biserică, faţă de un laureat al premiului Nobel, ateu: Baba e om, iar laureatul premiului Nobel e dihor"[6].
*
Interesul pentru cunoaşterea mănăstirilor şi a vieţii monastice româneşti s-a produs la noi în epoca modernă, pe o cale dezlegată de ceea ce a fost cândva viaţa duhovnicească şi spirituală din mănăstirile noastre. Aşa-numitul proces al mănăstirilor închinate şi secularizarea averilor mănăstireşti, cu pledoariile în sprijinul intereselor naţionale, a pus accentul polemic pe aspecte de ordin patrimonial, de drept ctitoricesc sau de relaţii internaţionale. Abia mai târziu a început o anumită mişcarea de reevaluare a urmelor culturale şi artistice, prin inventarierea şi culegerea de inscripţii de pe pisanii, pietre de mormânt şi odoare sfinte, învăţaţii români şi străini adunând manuscrisele şi vechile tipărituri, ce stau la baza istoriei literaturii vechi româneşti.
Un anume interes anecdotic s-a cultivat şi prin memoriile de călătorie ale prozatorilor noştri, care au pus în lumină pitorescul aşezărilor noastre mănăstireşti, tradiţiile legate de ele şi au creionat chipuri memorabile de monahi şi sihaştri[7].
*
Dar adevăratul rol şi rost al mănăstirilor în viaţa noastră bisericească, duhovnicia şi cultura spirituală promovată de ele, ni-1 descoperă marile figuri de sfinţi şi ierarhi care împodobesc Biserica noastră naţională, ei înşişi ridicaţi din monahism şi trăitori în mănăstiri. Aceştia sunt cei care, prin sfinţenia vieţii morale şi prin prestigiul lor intelectual, dau adevărata măsură a rolului şi rostului sfintelor noastre locaşuri. Ei s-au nevoit să coboare lumina împărăţiei lui Dumnezeu în inimile oamenilor şi să ridice inimile oamenilor în împărăţia lui Dumnezeu. Ei au tradus şi au tipărit literatura ascetică şi hagiografică, operele filocalice ale isihasmului românesc, lectură ziditoare a monahilor şi formatoare de caractere creştine pentru toţi doritorii de viaţă luminată.
Mănăstirea a fost şi este, în primul rând, comunitate şi comuniune; obşte de călugări sau călugăriţe care au ales liber să-şi ducă viaţa în înfrânare, în sărăcie şi ascultare. Trăiesc după o rânduială fixată încă din secolul al IV-lea, de sfântul Vasile cel Mare şi se străduiesc ca mănăstirea lor să fie un loc de viaţă duhovnicească, unde se (p. 6) cultivă virtuţile creştineşti şi zidirea sufletească prin participare evlavioasă la sfintele slujbe, atât pentru ei, cât şi pentru închinători. Şi astăzi, ca şi în vechime, în sfintele noastre mănăstiri se practică îndeletniciri, arte şi meserii potrivite cu sfinţenia locului, atât pentru folosul vieţuitorilor, cât şi al credincioşilor, monahii dovedind prin fapte dragostea faţă de Biserică şi de poporul nostru.
La noi, în mănăstire s-a născut şcoala, spitalul, instituţiile de caritate şi tot ce se numeşte reducţionist, încă şi astăzi, „patrimoniu istoric". Cultura şi civilizaţia noastră are o puternică amprentă monastică. Mănăstirea a fost factorul unităţii noastre de neam: prin ortodoxie, prin limbă şi prin conştiinţă. Fără mănăstiri n-ar exista ceea ce marele Nicolae Iorga numea „cea mai curată fală a noastră, monumentele bisericeşti"[8].
Mănăstirile noastre au fost întemeiate pe locul unor sihăstrii sau vetre monahale mai vechi, despre care uneori, ne vorbesc doar legendele, toponimia şi tradițiile locale.
Părintele Stăniloae afirma acest adevăr în prefaţa scrisă pentru cartea vrednicului ieromonah Ioanichie Bălan, Vetre de sihăstrie românească: „Sihăstriile în care vieţuiau fiii dornici de desăvârşire ai Bisericii noastre, datează de la începuturile vieţii noastre creştine, fiind faţa cea mai veche a trecutului nostru. Locurile cele mai greu accesibile ale munţilor noştri formau patria sihaştrilor, a celor mai cuvioşi fii rugători şi mijlocitori duhovniceşti ai creştinilor noştri înaintea Mântuitorului Hristos. Ei se aflau sub umbrirea Duhului Sfânt, care dintotdeauna a conlucrat şi a vibrat în inimile părinţilor şi înaintaşilor noştri. în chiliile şi micile lor schituri se adăposteau în vremuri de restrişte locuitorii de prin sate, iar uneori chiar domnii învăluiţi de necazuri, pentru a le cere sfatul şi rugăciunea. Legat de Dumnezeu prin dreapta credinţă apostolică şi printr-o aleasă trăire morală, cu o străveche tradiţie călugărească, cu sute de mănăstiri, schituri şi sihăstrii şi cu mii de sihaştri rugători în codri şi munţi, nimic n-a putut clinti pe creştinul nostru din pământul sfânt al ţării, pentru că prin aceste locaşuri şi prin vieţuitorii lor îşi avea rădăcinile în Dumnezeu însuşi. Popoarele năvălitoare, necreştine, veneau şi treceau pentru că nu erau legate prin acest pământ de Dumnezeu însuşi"[9].
Mai detaliat şi documentat a scris părintele Stăniloae despre vetrele sihăstreşti din Moldova, în studiul său Despre istoria isihasmului în ortodoxia română, publicat în volumul al VIII-lea al Filocaliei[10]. Aflăm din informaţiile culese din diferite surse medievale, cât de vie era viaţa sihăstrească în ţinuturile Moldovei. Astfel, Marcus Bandinus, episcop catolic, venit într-o vizită pe la 1640, afirma că „pădurile şi prăpăstiile din preajma mănăstirilor foiau de mulţimea sihaştrilor". Dimitrie Cantemir scria că munţii sunt plini de călugări şi pustnici şi că în ţara de sus a Moldovei erau peste două sute de mănăstiri şi aproape tot atâtea schituri. Paul de Alep, diaconul care (p. 7) însoţea pe patriarhul Macarie al Antiohiei în Moldova, la 1652-1656, spune că numai în curtea mănăstirii Trei Ierarhi din Iaşi, se aflau chilii cu peste trei sute de asceţi"[11].
Despre numărul sihaştrilor sau pustnicilor şi despre însemnătatea lor pentru viaţa bisericească a Moldovei de odinioară ne mărturiseşte însăşi titulatura mitropolitului ţării, consemnată la 1684, de cronicarul Miron Costin: „Titlul mitropolitului Moldovei este acesta: (Numele), din mila lui Dumnezeu, arhiepiscop şi mitropolit de Suceava şi a toată Ţara Moldovei, exarh al sfântului scaun de Constantinopol, şi al tuturor pustnicilor şi mănăstirilor din munţi"[12].
Miron Costin relatează în Letopiseţul său despre jafurile săvârşite în mănăstirile moldovene de către cazacii lui Timuş Hmelniţchi în anul 1653, când veniseră în ajutorul lui Vasile Lupu. Alte suferinţe s-au abătut asupra mănăstirilor moldovene în 1686, când au intrat în ţară oştile regelui Jan Sobieski al Poloniei. Multe mănăstiri au fost atunci jefuite, iar altele şi incendiate.
Printre cei martirizaţi şi asasinaţi de hoardele păgâne în acele vremuri cumplite, s-a numărat chiar unul dintre mitropoliţii Moldovei, Teodosie al II-lea, care păstorise din aprilie 1674 până în mai 1675. L-au ucis tătarii, tăindu-i capul chiar la ctitoria sa, Schitul de la Cruce, numit şi „Brazi", de lângă Panciu, în anul 1695. Biserica noastră l-a canonizat în anul 2003, ca sfânt ierarh mucenic, serbându-1 anual la 22 septembrie[13].
Poate că a îngăduit bunul Dumnezeu astfel de pedagogii de-a lungul timpului, tocmai pentru ca inima celor ce vieţuiau în mănăstiri să nu se legea prea mult de comorile pământului.
A fost voia lui Dumnezeu în istoria vieţii noastre bisericeşti, ca de voie ori de silă, românii şi grecii ortodocşi să trăiască o vreme laolaltă, ambele neamuri chemând în rugăciune pe unii şi aceiaşi sfinţi părinţi ai Ortodoxiei.

2. Vremurile de restrişte şi prigoană

Vremurile de restrişte şi prigoană, cu izgonirea monahilor din chinovia unor zeci de mănăstiri şi schituri, au început în a doua jumătate a veacului al XIX-lea, în epoca raţiunii umane despărţite de Dumnezeu. Aşa-numitul proces al mănăstirilor închinate şi secularizarea averii tuturor mănăstirilor a fost - după cum scrie Nicolae Iorga - „un început de statificare, de laicizare şi de „descălugărire" a Bisericii"[14], care a lovit fără alegere, atât mănăstirile închinate, cât şi pe cele pământene. Se urmărea de fapt „a da Bisericii naţionale însăşi lovituri din care să nu se mai poată ridica, înjosindu-i prestigiul şi răpindu-i rostul. O politică pe care o voia domnitorul însuşi"[15].
Era vizată în mod special descălugărirea, adică distrugerea instituţiei conservatoare a monahismului, stâlpul statorniciei care a dat în istoria Bisericii mii de (p. 8) martiri pentru apărarea dreptei credinţe, dar piedică în calea progresului, în viziunea liber-cugetătorilor din toate timpurile şi locurile. „încă din 1859, noul guvern al Principatelor Unite arătase că este hotărât să trateze Biserica în acelaşi chip ca pe orice serviciu de stat. Pretextul unor greşeli de administraţie în obştejitiile moldoveneşti, dădu prilej ministrului Mihail Kogălniceanu să pronunţe luarea în posesie a întregii lor averi. Cea mai mare parte din schituri fu închisă printr-un simplu vot al Adunării moldoveneşti, chemându-se cerşitori sau şcolari în chiliile goale"[16].
"Astfel, în vara anului 1859, averile mănăstirilor chinoviale: Neamţ, Secu, Agapia, Văratec, Adam şi Vorona au fost trecute în administrarea Ministerului Cultelor. Totodată, s-au desfiinţat atelierele mănăstireşti, s-au luat tipografiile de la Neamţ şi de la Mitropolie, s-au instituit comitete administrative laice pe lângă egumeni, întocmindu-se bugete pentru fiecare mănăstire. La 16 august 1860, printr-o ordonanţă domnească, s-au desfiinţat mănăstirile Doljeşti şi Zagavia precum şi treizeci şi unu de schituri din Moldova. Vieţuitorii lor au fost aşezaţi pe la alte mănăstiri, bisericile au fost prefăcute în biserici de mir, iar în clădirile din jur, s-au înfiinţat şcoli săteşti, iar în două, aşezăminte de asistenţă socială"[17] - este un eufemism găsit de părintele Mircea Păcurariu pentru puşcării. Cât despre şcolile săteşti, nu prea erau mănăstiri prin sate.
Decretul pentru confiscarea averii chinoviilor a fost promulgat la 19 octombrie 1860, iar la 7 noiembrie a urmat suspendarea şi surghiunirea la mănăstirea Slatina, a mitropolitului Moldovei, Sofronie Miclescu, sub învinuirea că „s-a jucat cu anatema împotriva funcţionarilor ţării puşi administratori la mănăstiri şi că nu voise să facă Te-Deum de ziua Domnitorului. La 18 mai 1861, mitropolitul Sofronie trecea înaintea altui Judecător, mai chemat să-l întrebe cum a păstorit turma ce-i fusese încredinţată"[18].
Cât despre Domnul care l-a surghiunit pe mitropolit, iată cum îl judeca Nicolae Iorga, în 1920, la centenarul naşterii sale: „Astăzi, vineri, se împlinesc o sută de ani de la naşterea lui Cuza-vodă. Un domn care nu s-a născut din neam mare, care n-a avut o cultură superioară, care n-a protejat artele, care n-a înălţat clădiri menite să rămâie, care n-a strâns în jurul său pe fruntaşii prin talente ai neamului, care s-a arătat indiferent faţă de opinia scrisă. Un român care n-a iubit solemnităţile şi care nu s-a gândit că ar putea să poarte, dacă nu coroana vechilor domni independenţi, măcar cuca lui Alexandru Ghica, a lui Bibescu sau a lui Mihail Sturdza. Un stăpânitor care nu s-a deosebit prin fapte de milostenie, prin mari aşezăminte pentru ajutorarea semenului său. Un monarh care nu şi-a însemnat numele între ale voievozilor cucernici, căci a bruscat pe un mitropolit şi a stricat legea canoanelor, ori între ale celor virtuoşi, căci a fost aplecat patimilor pământului şi a crescut în palatul său copii cari nu erau ai doamnei. Şi, în sfârşit, un domn care n-a purtat nici un război, n-a câştigat nici o biruinţă, n-a adaos o palmă de pământ ţării aşa cum o apucase"[19].(p. 9)
În schimb, vremelnicul său ministrul de Culte, Mihail Kogălniceanu, „obştescul vechil al monastirilor Neamţu şi Secu", cel care zace la Eternitatea Iaşilor într-un pogon de mormânt fără cruce, a rămas arendaş peste fostele moşii ale mănăstirii Neamţ de la Oglinzi, Răuceşti şi Lunca Nemţişorului, unde îşi avea instalată „fabrica de postav, burchine şi cergi"[20]. Moşiile fuseseră „luate în posesia statului", sub pretextul greşelilor de administraţie săvârşite de stareţul Gherasim Miron al „monastirilor Neamţu şi Secu", destituit şi el cu două luni înaintea mitropolitului Sofronie Miclescu, în iulie 1860[21]. Greşeli rentabile pentru domnul ministru!
"La 13 decembrie 1863 s-a votat în sfârşit secularizarea averii mănăstirilor închinate. Puterea laică putu rezolvi singură chestia mănăstirilor închinate, prin acelaşi Kogălniceanu, care dăduse în 1860, lovitura împotriva lui Sofronie şi a veleităţilor de neatârnare ori de autonomie ale clerului călugăresc din ţară"[22].
Au urmat celelalte măsuri care vizau pustiirea mănăstirilor şi desfiinţarea rostului lor în viaţa societăţii româneşti. La 30 noiembrie 1864, a fost promulgat Decretul organic pentru reglementarea schimei monahiceşti prin care se reglementa ca: „pe viitor să poată intra în călugărie, bărbaţii la cel puţin 60 de ani, iar femeile la cel puţin 50 de ani, excepţie făcând invalizii şi cei care sufereau de boli incurabile. Tunderea în monahism urma să se facă pe baza aprobării speciale a „Sinodului general" şi a ministrului Cultelor şi numai în mănăstirile şi schiturile care urmau să fie stabilite printr-un Regulament special. Schima monahală putea fi îmbrăţişată numai de cei care au absolvit învăţăturile monahale superioare şi au vocaţie, urmând ca dintre ei să se recruteze viitorii ierarhi"[23]. Numai că „ierarhii nu mai puteau veni din mănăstiri, dintre care cele mai multe deveniseră închisori, spitale, aziluri, uneori şi şcoli, sau ruine, iar celelalte erau lăsate în sama unor egumeni ignoranţi şi fără demnitate. Acolo nu mai era nici cărturărie, nici gospodărie, nici râvnă pentru Biserică şi simţ al chemării ei"[24]. Constatarea aceasta o făcea Nicolae Iorga, deplângând soarta „monumentelor bisericeşti, care sunt cea mai curata fală a noastră. Biserica românească trebuie să se ridice din zdrenţele umilinţei şi din praful ruinelor sale, pentru că în starea Bisericii unui popor se oglindeşte mai strălucitor moralitatea lui, condiţie esenţială a vieţii lui de stat şi naţionale"[25].
Aceeaşi amărăciune ascunsă sub umor o întâlnim şi în celebra filipică a lui I. L. Caragiale, Noi şi Biserica, publicată în ziarul Universul, din 7 ianuarie 1900: "Clopotele - zgomot! Icoanele - fleacuri! Credinţa - moft! închidă-se bisericile, surpe-se zidurile lor! Părinţii noştri care le-au zidit erau nişte barbari, nişte primitivi, fără nici o cultură serioasă; ei nu aveau spiritul de examen. Noi suntem oameni (p. 10) moderni. Măture-se dărâmăturile bisericilor, ca să se deschidă locuri largi, pieţe vaste, pe care, după cerinţele progresului, să se zidească oteluri măreţe şi cluburi politice, teatre de varietăţi şi burse de comerţ! Şi nu care cumva să-ndrăznească a ridica glasul cineva! în cazul cel mai bun pentru dânsul, ar fi un om ridicol. E destul că Biserica e tolerată!
Un slujitor al altarului, când stătea sub loviturile unei cumplite prigoniri, mi-a spus cu adânc amar:
─ Nu le e frică, fiule, de bătaia lui Dumnezeu?
─ Nu, părinte, i-am răspuns; nu e frică nimănui de bătaia cui nu crede că este. Ai uitat că ai a face cu o lume care nu crede în Dumnezeu? Cu o lume căreia nu i-a fost frică să prefacă în puşcării locaşurile sfinte, închinate credinţei străbune, unde zac oseminte de măreţi voievozi?
Se va mai schimba lumea noastră românească? Va mai vrea Dumnezeu să o reîntoarcă la dânsul? Dumnezeu ştie.
Deocamdată, copiii noştri vor merge pe calea noastră cuminte. De ce avem şcoli româneşti, în care urmează înaltele învăţături ale omenirii ? Pentru ca să ni-i lumineze şi să ni-i crească. Din aceste şcoli naţionale, ies pe fiece an sute şi mii de viitori cetăţeni luminaţi, toţi liberi-cugetători, plini de dispreţ pentru vechea rătăcită credinţă creştină, astăzi demodată, ridiculizată, scuipată! Ei au învăţat o religie mai omenească decât cea creştină, o religie care predică nu mila şi îngăduinţa, nu blândeţea şi omenia; o religie aspră, care predică omului: Eşti o fiară! Ghearele tale şi colţii tăi sunt deşteptăciunea şi şiretenia; fii perfid, crud, neîngăduitor cu semenii tăi! Nu te uita o clipă în sus pe cer; aci, în jos, pe pământ, uită-te cu ochii-n patru, ca şi cum ai avea patru picioare; aci pe pământ se isprăveşte tot pentru tine. Eşti fiară, fii fiară! Fiarele n-au biserică; fiarele nu se-nchină; fiarele n-au Dumnezeu"![26]

3. Liber-cugetătorii

În anul 1948, ocârmuirea comuniştilor atei, un nume nou pentru liber-cugetătorii veacului care trecuse, erau hotărâţi să extermine orice religie. Ideologic, credinţa în Dumnezeu, - „opium pentru popor", cum o numeau ei,- era incompatibilă cu înfăptuirea himerei egalitarismului social. Cu legea dragostei lui Hristos şi cu spiritul îngăduitor propovăduit de Biserică neamul nostru ortodox, nu se putea proceda la distrugerea duşmanul de clasă. De aceea, vechea Biserică trebuia să dispară, iar locul ei să fie luat de „religia ateismul ştiinţific", cu sărbătorile ei, cu eroi ilegalişti în loc de sfinţi, cu propagandişti şi brigăzi ştiinţifice, care să predice ateismul şi materialismul dialectic al noii religii.
La noi, regimul comunist ateu, instaurat în 1948, a scos mai întâi Biserica din spaţiul public şi a izolat-o între pereţii locaşului de cult. Apoi i-a „naţionalizat" proprietăţile - un nume nou pentru vechea „secularizare" - şi i-a creat nenumărate îngrădiri peste care numai mila lui Dumnezeu a trecut-o. S-a mers în problema (p. 11) Bisericii pe urmele înaintaşilor liber-cugetători, cu singura deosebire că cei vechi fuseseră de inspiraţie apuseană pură, iar aceştia noi, tot de inspiraţie apuseană, dar ocolită prin răsărit. Ca şi înaintaşii de odinioară, funcţionarii statului ateu au înscris în anul 1955, bisericile şi mănăstirile mai importante într-o listă a monumentelor istorice. Le înscriau în vederea transformării celor mai importante dintre ele în muzee ale religiei şi ateismului, după modelul sovietic, celelalte urmând a fi dezafectate sau să li se găsească alte întrebuinţări.
După vechiul tipic liber-cugetător urma descălugărirea. La 19 noiembrie 1959, Decretul nr. 410 privind regimul general al cultelor religioase prevedea următoarele: „Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române decretează: Art. 1 - Decretul nr. 177 din 4 august 1948, pentru regimul general al cultelor religioase se modifică după cum urmează: După Art. 7 se introduce articolul 7/1 având următorul cuprins: Art. 7/1. - Monahismul poate funcţiona numai în mănăstiri autorizate ale cultelor legal recunoscute. Autorizarea de funcţionare a mănăstirilor se dă de către Departamentul Cultelor. Absolvenţii şcolilor de pregătire a clerului pot intra în monahism la orice vârstă, dacă au satisfăcut stagiul militar. Alte persoane pot fi admise în monahism numai dacă au vârsta de 55 de ani, bărbaţii şi de 50 de ani, femeile, dacă renunţă la salariu sau la pensie de la stat, dacă nu sunt căsătorite şi dacă nu au obligaţii deja stabilite pe baza Codului Familiei. În cazurile când exercitarea cultului o reclamă, Departamentul Cultelor va putea autoriza pe unii monahi să ocupe funcţii bisericeşti şi să primească salariul cuvenit. Dispoziţiile de mai sus se aplică şi mănăstirilor şi monahilor existenţi"[27].
Este ediţia revăzută şi înrăită a vechiului „Decret organic pentru reglementarea schimei monahiceşti", din 30 noiembrie 1864.
Acest Decret a obligat călugării şi călugăriţele sub vârsta de 55 şi respectiv, 50 de ani, să părăsească mănăstirile. Cei care s-au opus acestei de a doua descălugăriri, fie au fost condamnaţi la temniţă, fie au apucat calea munţilor, ascunzându-se prin locuri neumblate, ca părinţii Cleopa, Arsenie Papacioc şi atâţia alţii. Zeci de mănăstiri şi schituri au fost desfiinţate.

4. Un stâlp puternic în vremuri de furtună

Dar bunul Dumnezeu a trimis Bisericii sale din Moldova un stâlp puternic pentru acele vremuri de furtună. „S-a străduit marele mitropolit Iustin Moisescu neobosit să găsească răspuns adecvat şi inteligent presiunii la care regimul ostil şi ateu a supus Biserica. Ştia prea bine, la fel ca şi alţi ierarhi, că rezistenţa la drumul mare nu avea cum să aibă succes. Se impunea de mers pe o altă cale, cu mijloace mai abile. Trebuia întărită Biserica, astfel încât să fie capabilă să iasă, dacă nu întreagă, atunci cu cât mai puţine pierderi, din viforniţa acelui timp de restrişte, ce n-avea cum fi veşnic. Vremuri de prigoană cunoscuse destule Biserica, dar oricât de aprige fuseseră, nu reuşiseră să-i sugrume duhul din adânc"[28]. (p. 12) „Dacă aceştia vor tăcea, pietrele vor striga", zice Mântuitorul Hristos în Evanghelia Sa. (Luca 19, 40). Strigătul pietrelor avea să fie răspunsul adecvat şi inteligent pe care bunul Dumnezeu l-a inspirat mitropolitului Iustin Moisescu. Strigătul pietrelor din sfintele noastre mănăstiri şi biserici, rebotezate cu numele de monumente istorice şi de artă sau complexe de arhitectură medievală, avea să devină pentru Biserica izgonită din spaţiu public, şansă de a se adresa deschis societăţii şi de a-şi continua lucrarea şi în perioada comunismului ateu. Prin formula „mănăstire - monument istoric” chiar unii dintre monahii alungaţi aveau să se întoarcă în mănăstiri şi la rostul lor, „deghizaţi" în îngrijitori, custozi de sală, ghizi şi muzeografi la monument, plătiţi de la bugetul statului ateu pentru a îngriji şi păstra bunurile de patrimoniu. Chiar şi unii tineri cu vocaţie monahală au intrat în monahism, tocmai prin această stratagemă acceptată tacit de autorităţi. Cum de a fost posibil aşa ceva?
Spusese deja marele Nicolae Iorga că „monumentele bisericeşti sunt cea mai curată fală a neamului nostru". Acest adevăr aveau să-l priceapă şi să-l folosească liderii comunismului românesc, atunci când au voit să se emancipeze de sub politica sovietică internaţionalistă. Aceasta îi îngrădise prea strâns, voind să transforme România comunistă într-un sector agricol al lagărului. Emancipare şi independenţă fără suport popular nu se poate; şi prin ce s-ar fi putut atrage acest suport popular, dacă nu prin redeşteptarea şi educarea simţămintelor noastre naţionale şi patriotice. Pentru aceasta vechile ctitorii voievodale, monumentele noastre bisericeşti, cu toată zestrea lor artistică şi culturală, rămân „fală cea mai curată a neamului", „slava şi cinstea neamului nostru" (Apocalipsa 21, 26), pentru veşnicie. În plus, grija faţă de valorile sacre avea să îmbunătăţească şi imaginea statului în exterior. Paradoxal, guvernul comunist ateu avea nevoie de Biserică. Nu de Biserica propovăduitoare a Evangheliei, ci de imaginea de piatră a Bisericii. Aşa a început politica de restaurare a monumentelor bisericeşti. Pentru faima lor în istoria naţională, acestea trebuiau să devină nu doar simple muzee ale religiei şi ateismului, după modelul sovietic, ci muzee de educaţie patriotică şi naţională.
Mitropolitul Iustin Moisescu, cu înţelepciune inspirată, a ştiut să facă din această oportunitate oferită de propaganda regimului comunist, o lucrare vitală pentru Biserică. Excepţională este activitatea sa de restaurare a mănăstirilor şi bisericilor, beneficiind de sprijin material chiar din partea statului ateu. Dar fără ajutorul lui Dumnezeu, n-ar fi putut să obţină din partea statului ateu o derogare inexplicabilă de la principiile sale ateiste, şi anume ca aceste muzee de educaţie patriotică şi naţională să fie deservite de personal bisericesc, călugări, călugăriţe sau tineri cu studii teologice. S-a păstra astfel, funcţia cultică a monumentului deservit de îngrijitori, custozi, ghizi şi muzeografi, cu pravilă şi canon la chilie. Curând excursiile la complexele de arhitectură şi de artă medievală au devenit pelerinaj la locaşuri de închinare, iar turiştii, pelerini care dau pomelnice. Dacă în loc de personal bisericesc, aceste muzee de educaţie patriotică şi naţională ar fi fost deservite de un personal laic, îndoctrinat ateu, fie şi formal, situaţia Bisericii noastre sub comunism ar fi fost similară celei din Uniunea Sovietică sau din Bulgaria.
Formula mănăstire - monument istoric a fost inclusiv strategia prin care mitropolitul Iustin Moisescu a reuşit să repare, ce se mai putea repara, din consecinţele diabolicului Decretul 410/1959.
Pentru monahii cu ascultare de ghid sau muzeograf, Mitropolia Moldovei organiza anual cursuri de pregătire ştiinţifică, privind arhitectura şi pictura (p. 13) bisericească, broderia religioasă, sculptura în lemn şi piatră, prelucrarea metalelor preţioase, caligrafia şi decoraţia manuscriselor bisericeşti, precum şi cursuri de limbi străine: franceză, germană sau engleză. Cursurile, la care participau de obicei cam 50 de ghizi, majoritatea monahi de la mănăstiri s-au teologi încadraţi la bisericile monument istoric, erau susţinute de profesori şi specialişti în domeniul patrimoniului. Politica editorială a Direcţiei Monumentelor Istorice şi de Artă, care distribuia prin intermediul mănăstirilor monografiile, ilustratele, şi pliantele cu bisericile şi monumentele istorice, a constituit o sursă importantă de venit pentru supravieţuirea monahismului.
O mărturisire edificatoare se află în Prefaţa scrisă de mitropolitul Iustin la masivul volum, de peste 450 de pagini, intitulat Monumentele istorice bisericeşti din Mitropolia Moldovei şi Sucevei. Volumul grupează 82 de micromonografii ale celor mai importante monumente bisericeşti din Mitropolia Moldovei şi Sucevei şi a fost editat în anul 1974, în 4000 de exemplare: „Astăzi, conducerea statului nostru, în cadrul stăruitoarei şi patrioticei acţiuni de protecţie, consolidare şi restaurare a monumentelor istorice din ţară, desfăşoară prin Departamentul Cultelor, Direcţia Monumentelor Istorice şi de Artă şi prin Mitropolia Moldovei şi Sucevei, o impunătoare acţiune de restaurare a bisericilor şi mănăstirilor, monumente istorice, din Moldova. Moştenirea culturală a poporului nostru - în care un loc de cinste îl ocupă edificiile bisericeşti vechi - este în atenţia binevoitoare a conducerii de stat. Astfel, rând pe rând, locaşuri de închinare din Moldova ca bisericile: Golia, Barnovschi, Nicoriţa, Sfinţii Teodori - Iaşi, Sfântul Gheorghe - Hârlău, Sfântul Dumitru - Hârlău, Sfântul Gheorghe - Botoşani, Sfântu Ioan - Piatra Neamţ, Ruginoasa - Paşcani, Borzeşti, Rădeana şi Precista - Bacău, Baia, Voroneţ, Humor, Arborea - Suceava, Sala Gotică - Iaşi, precum şi mănăstirile: Neamţ, Moldoviţa, Suceviţa, Dragomirna, Slatina, Agapia, Cetăţuia, Bistriţa, Secu ş.a., şi-au recăpătat, în urma lucrărilor efectuate până acum, înfăţişarea de odinioară. în locul aspectelor de tristeţe şi neorânduială de mai înainte, călătorul are acum înaintea ochilor săi măreţia şi farmecul monumentelor restaurate.
Odată cu lucrările de restaurare efectuate la bisericile şi mănăstirile, monumente istorice, din Moldova, a început şi o acţiune tot mai susţinută de popularizare a acestor comori de artă veche românească. În editura Academiei Republicii Socialiste România, în editura Tehnică şi în editura Meridiane, cum şi prin grija Direcţiei Monumentelor Istorice şi a Mitropoliei Moldovei şi Sucevei, au apărut diferite monografii istorice asupra unora din cele mai importante monumente, în acelaşi timp, s-au publicat în diferite reviste studii în legătură cu obiecte de cult - vase liturgice, broderii, icoane, manuscrise, cruci etc. - păstrate cu grijă de biserici şi mănăstiri.
Cercetătorii bibliotecilor au la dispoziţie, aşadar, material bibliografic îndestulător pentru a dobândi cunoştinţe bogate şi variate referitoare la arhitectura şi pictura bisericească şi la obiectele de cult cu valoare istorică şi artistică din colecţiile bisericeşti.
O carte nouă care să dea călătorului cunoştinţe despre fiecare monument bisericesc important în parte dar, în acelaşi timp, şi o viziune de ansamblu în legătură cu arhitectura şi pictura bisericească din Moldova, precum şi cu rolul cultural-bisericesc îndeplinit de mănăstiri în trecut era adânc simţită. Starea aceasta de necesitate a constituit un factor important în pregătirea şi tipărirea acestei cărţi, care cuprinde 82 de monografii asupra monumentelor istorice bisericeşti moldoveneşti, pe (p. 14) care le considerăm mai importante din punct de vedere istoric şi mai expresive din punct de vedere artistic, spre care se îndreaptă tot mai mulţi vizitatori.
Cu nădejdea nezdruncinată că acest volum editat de Mitropolia Moldovei şi Sucevei are menirea funcţională a unui ghid, că într-o bună măsură contribuie la reîmprospătarea, îmbogăţirea şi fixarea cunoştinţelor în legătură cu monumentele istorice bisericeşti din Moldova, aducem prinos de aleasă cinstire conducerii noastre de stat, pe de o parte, pentru sprijinul acordat la editarea acestui volum, iar pe de altă parte, pentru atenţia arătată monumentelor istorice bisericeşti, cu încredinţarea ca vom veghea la gospodărirea şi buna păstrare a bisericilor şi mănăstirilor restaurate şi reînnoite. Folosirea şi păstrarea moştenirii culturale bisericeşti cu atenţie şi bună chivernisire, spre a dăinui după noi, este o îndatorire pe care o impune şi conştiinţa noastră patriotică"[29].
Iată un exemplu concret privind lucrarea lui Dumnezeu în istoria neamului nostru creştin ortodox. Orice nespecialist de bună-credinţă constată că în problema „monumentelor noastre bisericeşti", călugării sunt mai eficienţi decât funcţionarii Monumentelor istorice din toate timpurile. Datorită lor „complex de arhitectură medievală" în curs de ruinare, - ştiţi domnia voastră, din grija cui! au redevenit „loc de monastire şi de pomenire". Aşa se explică şi evlavia poporului nostru faţă de mănăstiri şi de spiritualitatea monahală.
Pr. dr. Matei Corugă, Biserica „Sf. Vasile - Tătăraşi”, Iaşi (p. 15)
(Editorial publicat în revista Theologia Pontica, anul VI (2013), nr. 3-4, p. 5-15).


[1] Singura lucrare publicată până acum în mediile noastre bisericeşti, care abordează în mod sincronic dezvoltarea istorică a instituţiei monastice, este investigaţia părintelui Vasile Muntean, Organizarea mănăstirilor româneşti în comparaţie cu cele bizantine, până la 1600, publicată în Studii Teologice, anul XXXV, 1984, nr. 1-2, p. 14-92, nr. 3-4, p. 169-232.
[2] Răzvan Teodorescu, Itinerarii medievale, editura Meridiane, Bucureşti, 1979, p. 44.
[3] Ibidem, p. 78.
[4] Sorin Ulea, Pictura exterioară, în Istoria artelor plastice în România, editura Meridiane, Bucureşti, 1968, p. 372.
[5] Monastirea Argeşului, în Vasile Alecsandri, Poeziile populare ale românilor, editura Pentru literatură, Bucureşti, 1966, p. 172.
[6] 321 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea, editura Humanitas, Bucureşti. 1993, p. 22.
[7] A se vedea: Al. Odobescu, Câteva ore la Snagov; AL Vlahuţă, România pitorească; N. Iorga, Sate şi mănăstiri din România; Calistrat Hogaş, Pe drumuri de munte.
[8] Nicolae Iorga, Istoria Bisericii Româneşti şi a vieţii religioase a românilor, ediţia a II-a, editura Ministerului de Culte, Bucureşti, 1928, vol. II, p. 300.
[9] Ieromonah Ioanichie Bălan, Vetre de sihăstrie românească, sec. IV-XX, editura IBMBOR, Bucureşti, 1982, p. 5-6.
[10] Filocalia sau culegere din scrierile sfinţilor părinţi care arată cum se poate omul curaţi, lumina şi desăvârşi. Traducere, introduceri şi note de pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, editura IBMBOR, Bucureşti, 1979, vol. VIII, (scrieri de: Calist şi Ignatie, Calist Patriarhul, Calist Angelicul, Calist Catafygiotul şi alţii ; precum şi un studiu al traducătorului Despre istoria isihasmului în ortodoxia romană, cu câteva texte filocalice ale unor călugări români), p. 564-565
[11] Ibidem, notele 957 şi 958., citate după Călători străini despre ţările române, vol. VI, editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1976, p. 481.
[12] Miron Costin, Opere, ediţia P.P. Panaitescu, editura Pentru literatură, Bucureşti, 1965, vol. I, p. 317.
[13] Pr. Prof. Mircea Păcurariu, Sfinţi daco-romani şi români, ediţia a 3-a, editura Trinitas, Iaşi, 2007, p.150-153.
[14] Ibidem, vol. II, p. 289.
[15] Ibidem, vol. II, p. 290.
[16] Ibidem, vol. II, p. 289.
[17] Pr. Prof. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, editura IBMBOR, Bucureşti, 1981, vol.3, p. 114.
[18] Nicolae Iorga, Istoria Bisericii Româneşti şi a vieţii religioase a românilor, ediţia a II-a, editura Ministerului de Culte, Bucureşti, 1928, vol. II, p. 291
[19] "Centenarul naşterii lui Cuza-vodă", în Nicolae Iorga, Pagini alese, editura. Pentru literatură, București, 1965, vol. II, p. 62.
[20] G. Călinescu, Istoria literaturii române, ediţia a doua, editura Minerva, Bucureşti, 1982, p. 179.
[21] Diac. I. Ivan şi preot S. Porcescu, Mănăstirea Neamţ, editura Mitropoliei Moldovei şi Sucevei, Iaşi, 1981, p. 288.
[22] Nicolae Iorga, Istoria Bisericii Româneşti şi a vieţii religioase a românilor, ediţia a II-a, editura Ministerului de Culte, Bucureşti, 1928, vol. II, p. 292-293.
[23] Pr. Prof. M. Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, editura IBMBOR, Bucureşti, 1981, vol.3, p. 121-122.
[24] Nicolae Iorga, Istoria Bisericii Româneşti şi a vieţii religioase a românilor, ediţia a II-a, editura Ministerului de Culte, Bucureşti, 1928, vol. II, p. 299.
[25] Ibidem, vol. II, p. 300.
[26] I.L. Caragiale, Nimic fără Dumnezeu, articole şi notiţe critice, cu o prefaţă de Alexandru Paleologu, ediţie îngrijită de Răzvan Codrescu, editura Anastasia, 1997, p. 69-71. (Articol apărut în seria Notiţe critice, în Universul, 7 ianuarie 1900, semnat: Caragiale (extras din ediţia Zarifopol-Cioculescu, I.L. Caragiale, Opere, vol. IV, Notiţe critice şi versuri, Fundaţia pentru Literatură şi Artă «Regele Carol II», Bucureşti, 1938, p. 80-85).
[27] Decretul nr. 410 privind completarea decretului nr. 177 din 4 august 1948, pentru regimul general al cultelor religioase. (Publicat în Buletinul oficial al Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române, nr. 28 din 19 noiembrie 1959).
[28] Grigore Ilisei, Sacerdotul, în volumul Un stâlp puternic în vremuri de furtună. Dr. Iustin Moisescu, mitropolitul Moldovei şi Sucevei (1957-1977), revista Teologie şi Viaţă, număr omagial, 1-6, 2006, editura Trinitas, Iaşi,2009, p.116.
[29] Prefaţa Mitropolitului Iustin Moisescu la volumul Monumentele istorice bisericeşti din Mitropolia Moldovei şi Sucevei, editura Mitropoliei Moldovei şi Sucevei, Iaşi, 1974, p. 7-8. (Cuvintele subliniate: "călător, vizitator, în trecut"arată strădania mitropolitului de a acoperi funcţia cultică prezentă în "monumentul istoric").