(† 2 IULIE 1504)
Troparul
Sfântului, glas 1:
Apărător
neînfricat al credinţei şi patriei străbune, mare ctitor de lăcaşuri sfinte,
Ştefane Voievod, roagă pe Hristos Dumnezeu, să ne izbăvească din nevoi şi din
necazuri.
Istorie: Când s-au strâns Ţara la Direptate
„Ei cu toţii au strigat într-un glas:
Întru mulţi ani de la Dumnezeu să domneşti! Şi cu toţii l-au rădicat Domn şi
l-au pomăzuit spre domnie mitropolitul Teoctist”. (Grigore Ureche, Letopiseţul Ţării
Moldovei (1352-1594), ediţia P. P. Panaitescu, editura ESPLA, Bucureşti,
1955, p. 83).
1. Voievodul -
Unsul lui Dumnezeu.
Pomăzuirea sau mirungerea voievodului
oficiată de Mitropolitul Ţării este a doua treaptă a tainei Mirungerii. Prin ea
se dă voievodului harul conducerii poporului ca „un episcop al
treburilor din afara Bisericii”, după expresia lui Eusebiu de Cezareea.
Pomăzuirea sau mirungerea dă voievodului patru daruri sacre: un nume nou - Ioan,
legitimitate, autoritate şi imunitate. Această lucrare sfântă se face din mila lui Dumnezeu (бж7іею мл7стію - bojieiu milostiu).
a. Numele nou.
Numele nou Ioan, prescurtat în scris Їw7
de la Їwaннъ, semnifică alesul lui Dumnezeu.
În urice şi pisanii, Ştefan cel Mare se intitulează: „Ioan Ştefan voievod, din mila lui Dumnezeu
Domn al Ţării Moldovei, fiul lui Bogdan voievod”.
b. Legitimitatea
sacră
Legitimitatea sacră este exprimată prin
titlul de „Voievod, Domn, Singur - Stăpânitor, Autocrator sau
Samoderjaveţ, apelat de popor cu titlul Măria Ta”. La aceste titluri
primite din mila
lui Dumnezeu se adaugă legitimitatea biologică de „os domnesc”, prin
menţionarea calităţii de „Fiul lui Bogdan voievod”.
c.
Autoritatea sacră
Dreptul de a judeca cu sabia (jus gladii),
decurge tot din mila lui Dumnezeu confirmată prin pomăzuirea voievodului.
„Drept aceea, - învaţă Sfântul Neagoe Basarab pe fiul său Theodosie - fiecărui
împărat sau domn căruia i se dă împărăţia şi domnia, din mila lui Dumnezeu i se
dă. Căci împărăţiile şi judecăţile sunt ale lui Dumnezeu, şi pentru aceea se
dau împărăţiile de la Dumnezeu, ca să judece pre oamenii săi cu dreptate. Iar
pre cei răi, carii fac fărdelege, să-i judece cu caznă şi cu certare”. (Învăţăturile lui
Neagoe Basarab către fiul său Theodosie, ediţia Dan Zamfirescu şi George
Mihăilă, editura Minerva, Bucureşti, 1970, p. 187.
d. Imunitatea
sacră
Inviolabilitatea personală decurge din
harul voievodal de a conduce poporul încredinţat de Dumnezeu ca „un episcop al
treburilor din afara Bisericii”.Cel care atentează asupra alesul lui
Dumnezeu săvârşeşte lèse majesté, ofensează
Majestatea lui Dumnezeu. Dacă voievodul nu mai împlineşte
poruncile lui Dumnezeu, atunci el pierde această imunitate sacră.
2. Voievodul
purtător de biruinţă, ”побэдон0сец”
a. Luptător pentru
Moldova şi creştinătate (hristianstvo)
Letopiseţul de când s-a
început Ţara Moldovei,
scris în 1475 (în lb. slavonă), îl numeşte pe Voievod cu titlul Sf. M. Mc.
Gheorghe ”побэдон0сец” adică, purtător de
biruinţă” (P.
P. Panaitescu, Contribuţii
la istoria culturii româneşti, ediţie Silvia
Panaitescu, prefaţă, note şi bibliografie de Dan Zamfirescu editura Minerva,
Bucureşti, 1971, p. 73).
b. Sfinţii luptă
alături de Ştefan cel Mare, după
cum ne spune cronicarul Grigore Ureche:
- 1475.
La Podul Înalt:
„Deci ajutorând puterea cea
dumnezeiască, cum se vrea tocmi voia lui Dumnezeu cu a oamenilor, aşa i-au
cuprins pre turci negura, de nu să vedea unul cu altul. … „Şi într-aceea laudă
şi bucurie au zidit biserica Sfântului Ioan Botezătorul, în târg în Vaslui,
dând laudă lui Dumnezeu de biruinţă ce au făcut”. (Grigore Ureche, op. cit., p.
92-93).
- 1481.
Râmnic:
„Au biruit Ştefan vodă cu mila lui
Dumnezeu şi cu ruga Preacistii şi a tuturor sfinţilor şi cu ajutoriul Sfântului
şi Marelui Mucenic al lui Hristos Procopie. … Zic să se fie arătat lui Ştefan
vodă Sfântul Mucenic Procopie, umblând deasupra războiului călare şi într-armat
ca un viteaz, fiindu într-ajutoriu lui Ştefan vodă şi dând vâlvă oştirii lui.
Ci iaste de a-1 şi credere acest cuvânt, că dacă s-au întors Ştefan vodă cu
toată oastea sa, cu mare pohfală, ca un biruitor, la scaunul său, la Suceava,
au zidit biserică pre numele Sfântului Mucenic Procopie, la sat la Bădeuţi,
unde trăieşte şi pănă astăzi”. (Grigore Ureche, op. cit., p.
96-97).
- 1497.
Codrii Cosminului:
„Şi a patra zi i-au ajuns în pădure,
joi, octomvrie în 26 de zile, luând ajutoriu pre Dumnezeu şi cu ruga Precistii
şi a Sfântului Marelui Mucenic Dimitrie şi lovindu-i de toate părţile i-au
biruit … ajutând şi Sfântul Mucenic Dimitrie, călare şi într-armat ca un
viteaz, şi iaste de a şi credere, de vreme ce au zidit biserică în Suceava”.
(Grigore Ureche, op.
cit., p. 104, 106).
3. Poartă
a creştinătăţii - ”porta della christianita”
- Scrisoarea din 25
ianuarie 1475, trimisă
după Bătălia de la Vaslui, din 10 ianuarie 1475, ca cerere şi avertisment atât
papei Sixt al 4-lea, cât şi dogelui Veneţiei: „Noi am luat cu toţii sabia în
mână şi, cu ajutorul Dumnezeului nostru Atotputernic, am mers împotriva
duşmanilor creştinătăţii, i-am biruit şi i-am călcat în picioare şi pe toţi
i-am trecut sub ascuţişul sabiei; pentru care lucru lăudat să fie Dumnezeul
nostru … Dar dacă ţara noastră, această „poartă a
creştinătăţii - porta della christianita - va fi pierdută de mine, atunci
toată creştinătatea va fi în mare primejdie”. (Ştefan cel Mare chema pe
principii creştini la organizarea unei coaliţii de apărare „împotriva
duşmanului creştinătăţii, până mai este vreme. Dezastrul de la Mohacs din 1526
şi asediul Vienei din 1683, aveau să-i dea dreptate). „Iar noi, din partea noastră
— spune el — făgăduim, ρe credinţa noastră creştinească, că vom sta în
picioare, noi cu capul nostru, şi ne vom lupta până la moarte pentru
creştinătate. Aşa trebuie să faceţi şi voi, pe mare şi pe uscat, după ce, de
data aceasta, cu ajutorul lui Dumnezeu celui Atotputernic, noi i-am tăiat mâna
cea dreaptă”. (G. Mihăilă, Contribuţii la
istoria culturii şi literaturii române vechi, editura Minerva, Bucureşti,
1972, p. 171)
-
Scrisoarea din 8 mai 1477, trimisă Senatului Veneţiei, privind
înfrângerea din iulie 1476, de la Valea Albă - Războieni: „Eu, împreună cu
curtea mea, am făcut се-am putut şi s-a întâmplat cum am spus mai sus, care
lucru socotesc că a fost voia lui Dumnezeu, ca să mă pedepsească pentru
păcatele mele; şi lăudat să fie numele lui”. (G. Mihăilă, op. cit., p.
180).
Ne-am fi aşteptat să fie o scrisoare de
scuză şi eventual reproş faţă de fidelitatea principilor creştini privid
spiritul de cruciadă împotriva Semilunii, dar Ştefan cel Mare gândeşte după
logica Psalmului 50, „a fost voia lui
Dumnezeu, ca să mă pedepsească pentru păcatele mele; şi lăudat să fie numele
lui”.
4. De
moartea lui Ştefan vodă celui Bun, vă leato 7012 (1504).
Fiind bolnav şi slab de ani, ca un om ce
era într-atâtea războaie şi osteneală şi neodihnă, în 47 de ani, în toate
părţile se bătea cu toţii şi după multe războaie cu noroc ce au făcut, cu mare
laudă au murit, marţi, iulie 2 zile, vă leato 7012 (1504). Iar când au fost
aproape de sfârşitul său, chiemat-au vlădicii şi pe toţi sfetnicii săi, boiarii
cei mari şi alţi toţi câţi s-au prilejit, arătându-le cum nu vor putea ţinea
Ţara, cum o au ţinut-o el, ci socotind din toţi mai puternic pre turc şi mai
înţelept, au dat învăţătură să se închine turcilor, „pentru că turcii sunt de
Dumnezeu lăsaţi certare creştinilor şi groază tuturor vecinilor”. (Grigore
Ureche, op. cit.,
p. 118).
5. Ştefan
cel Mare şi regele David.
„Fost-au acest Ştefan vodă om nu mare de
stat, mânios şi
degrab vărsătoriu de sânge nevinovat; de multe ori la ospeţe omoria fără
judeţu. Amintrilea era om întreg la fire, neleneş, şi lucrul său îl ştiia
a-1 acoperi şi unde nu gândeai, acolo îl aflai. La lucru de războaie meşter,
unde era nevoie însuşi să vâriea, ca văzându-1 ai săi, să nu să îndărăptieaze
şi pentru aceia rar război de nu biruia. Şi unde biruiau alţii, nu pierdea
nădejdea, că ştiindu-se căzut jos, se rădica deasupra biruitorilor.
Iară pre Ştefan vodă l-au îngropat ţara
cu multă jale şi plângere în Mănăstire în Putna, care era zidită de dânsul.
Atâta jale era, de plângeau toţi ca după un părinte al său, că cunoştiia toţi
că s-au scăpat de mult bine şi de multă aparatură. Ce după moartea lui, pănă
astăzi îi zic sveti
(sfântul) Ştefan vodă nu pentru suflet, ce iaste în mâna lui Dumnezeu, că
el încă au fost om cu păcate, ci pentru lucrurile lui cele vitejeşti carile
niminea din domni, nici mai nainte, nici după aceia l-au ajuns. Au domnit Ştefan
vodă 47 de ani, 2 luni şi trei săptămâni şi au făcut 44 de mănăstiri şi
însuşi-ţiitoriu preste toată ţara. (Grigore Ureche, op. cit., p.
111-112).
„Este demn de amintit - scrie PS Calinic
Botoşăneanul în cartea sa Sfinţii - mlădiţe din
Hristos - ceea ce a spus episcopul Anastasie al Râmnicului, în 1904, cu
prilejul sărbătoririi a patru secole de la mutarea la cele veşnice a
vrednicului domnitor: „Rugăciunile înălţate către Dumnezeu de către slujitorii
Altarului în aceste sfinte biserici, precum şi sfânta jertfă ce s-a adus în
acest lung timp pentru sufletul fericitului lor ctitor, negreşit i-au câştigat
iertarea păcatelor. În această credinţă a împodobit el pământul ţării cu
biserici şi credinţa lui l-a mântuit”. (Calinic Botoşăneanul, Sfinţii - mlădiţe din
Hristos (51 de predici), editura Doxologia, 2010, p. 130).
Preot
Matei Corugă